Maxi-taxi la minim

Municipalitatea Capitalei „taie” din traseele microbuzelor de dragul RATB * Invocand concurenta „neloiala”, Videanu reduce numarul liniilor maxi-taxi de la 26 la 17 * Toate traseele care trec prin centrul orasului vor disparea

Municipalitatea vrea sa reduca semnificativ numarul traseelor de maxi-taxi din Bucuresti, pe motiv ca se suprapun aproape in totalitate liniilor RATB si Metrorex, ca asigura calatorilor conditii precare de confort si siguranta si, nu in ultimul rand, ca fac evaziune fiscala. Dupa un studiu de evaluare a actualelor trasee, Comisia de transport a Consiliului General al Municipiului Bucuresti (CGMB) a diminuat, de la 26 la 17, numarul liniilor de maxi-taxi. Stefan Pirpiliu, seful Comisiei, a anuntat ieri, intr-o conferinta de presa, ca noile reglementari de transport local secundar vor fi supuse dezbaterii publice, urmand ca reprezentantii primariei sa se intalneasca si cu toti operatorii de transport pentru a discuta pe marginea imbunatatirii proiectului. „Dezbaterea va dura 30 de zile, iar in luna martie ar putea fi organizata licitatia pentru desemnarea operatorilor de maxi-taxi, imediat dupa aprobarea proiectului in CGMB, intrucat vom avea intocmite pana atunci caietele de sarcini”, a anuntat Pirpiliu.

Parerea calatorilor, ignorata

In stabilirea noilor masuri, parerea calatorilor a contat mai putin pentru edili. Faptul ca bucurestenii opteaza pentru maxi-taxi in detrimentul mijloacelor RATB vesnic aglomerate, l-a determinat pe primarul general Adriean Videanu sa declare, in repetate randuri, ca transportul public cu maxi-taxi face o concurenta neloiala regiei bucurestene de transport public. Diminuarea numarului de trasee si eliminarea microbuzelor din inelul central de circulatie al orasului nu fac decat sa reduca si mai mult posibilitatea calatorilor de a alege un mijloc de transport pe placul lor.

E drept ca soferii de maxi-taxi sunt recunoscuti pentru „bunavointa” lor cam ilegala de a opri oriunde pentru a face pe plac clientului ce vrea sa urce sau sa coboare. Bucurestenii ii prefera, insa, colegilor acestora de la RATB, care dovedesc, nu de putine ori, dispret fata de calatori, lasandu-i sa alerge pana la usa vehiculului si sa le-o inchida apoi in nas, pornind masina. Fara a fi de partea nimanui, corect este sa lasam calatorul sa decida, iar autoritatile sa controleze mai sarguincios ambele tipuri de transport, dovedind grija fata de cetateanul contribuabil.

Fluidizarea traficului, scuza autoritatilor

La fiecare masura luata in privinta traficului, autoritatile invoca fluidizarea traficului rutier si grija fata de cetatean. Asa s-a intamplat si acum, reprezentantul municipalitatii aratand ca traseele de maxi-taxi „vor avea statii fixe, pentru a fluidiza traficul”. Pe cele 17 trasee vor circula 188 de microbuze in care va fi permis transportul persoanelor numai pe scaune, precum si 108 autobuze urbane cu care se va circula si in picioare.

Cele mai citite articole

Lungimea totala a traseelor de maxi-taxi va fi de 225 km, iar statiile propuse sunt in numar de 1500, dintre care 450 comune cu cele ale RATB. „Am redus intervalul de asteptare de la 12 la 5 minute, programul de lucru pe fiecare traseu fiind intre orele 5.30 si 22.30. Operatorii vor trebui sa angajeze doi soferi, pentru a se respecta programul normal de munca”, a spus Pirpiliu.

Licenta va fi acordata pe trei ani, iar pretul calatoriei va fi stabilit de operator, in functie de lungimea liniei de transport.

Operatorii de maxi-taxi, pe tusa

Fata de aceste masuri, Victor Stan, liderul Federatiei Soferilor din Romania, dar si consilier municipal, membru in Comisia de transporturi a CGMB, s-a declarat revoltat. „In primul rand, eu sunt membru in Comisia de transporturi, iar aceste masuri au fost luate fara sa ma anunte macar ca se lucreaza la ele, dar sa ma consulte. In al doilea rand, ca lider al sindicatului soferilor, sunt indignat ca reprezentantii sindicatelor, dar si ai patronatelor nu au fost chemati la negocieri. In al treilea rand, calatoria cu maxi-taxi este o varianta optionala pentru cetateni, in caz ca RATB-ul nu vine sau este prea aglomerat. In fine, trebuie sa spun ca operatorii vor da in judecata autoritatile, pentru ca au cumparat in leasing cel putin cate 6-7 microbuze care costa fiecare minim 60.000 de euro, iar acum risca sa ramana si fara licenta, si cu datorii la banca. De asemenea, municipalitatea trebuie sa se gandeasca la locurile de munca pe care acestia le-au creat, iar acum vor fi nevoiti sa le desfiinteze. In privinta reducerii numarului de trasee, consider ca este o tampenie, calatorii fiind primii care vor avea de pierdut”, ne-a declarat Stan.

Primaria Capitalei a prelungit pana la 30 aprilie ac licentele de transport ale operatorilor actuali. In acest moment, la nivelul Capitalei exista 70 de operatori care asigura transportul de maxi-taxi, fiind inregistrate circa 300 de autovehicule.

Cele mai citite articole

projectruth
projectruth
Articole: 260